Laiturisanastoa ja termejäTämän sanaston tarkoitus on yhtenäistää alalla käytettävää termistöä. Sanasto täydentyy jatkuvasti. Satamainssi toivookin alalla toimijoilta vinkkejä palautelomakkeen kautta puuttuvista termeistä. AnkkuritPaaluankkuri Pohja-ankkuri KäyntisiltaKäyntisilta Kiinteä käyntisilta Kelluva käyntisilta LaituriporttiLaituriportteja käytetään lähinnä venesatamissa kotiveneiden laiturissa. Vierasvenelaituriin ei porttia kannata laittaa. Portin materiaali on useimmiten teräs, mutta alumiiniportti kevyempänä vaihtoehtona rasittaa vähemmän laiturin rakenteita. Portin lukitus on syytä toteuttaa siten, että avaus tapahtuu avaimella myös sisäpuolelta. Useimmiten portti sijoitetaan käyntisillalle. Joskus myös maatuelle tai laiturille. MaatukiMaatuki on riittävän luja lähtöpaikka laiturille. Maatukeen kiinnitetään käyntisillan nivelet ja rantakettingit. Maatuki voi olla betoninen elementti, Riittävän suuriin kiviin tai kallioon kiinnitetty puuparru, tai vaikkapa paikalla tehty betonivalu. Joskus maatukena voidaan käyttää esim kiinteää terassin reunaa. PoijutPeräpoiju Keulapoiju PonttoonitBetoniponttoonit (nykyisin jo poistunut vanhentuneena tuotteena markkinoilta)Betoniponttoonilla tarkoitetaan betoniponttoonia, jotka laiturissa sijaitsevat yleensä n 4m-4,5 m välein. Useimmilla merkittävillä valmistajilla ponttoonin leveys on 2,4 m, korkeus 0,7 m ja pituus laiturin suunnassa on 1,5 m, 2 m tai 3 m. Rakenne muodostuu EPS- muovisesta (styrox) ytimestä, jonka suojana on ohuehko betonikerros ja kuution särmissä vahvennukset. Käytetyt teräkset ovat yleensä kuumasinkittyjä. Normaalista ponttoonin pohja on suojaamaton. Kyseistä laituria kutsutaan nimellä puurunkoinen betoniponttoonilaituri. Raskasponttooni voi olla myös betoniponttooni, Rakenteeltaan edellisen kaltainen, mutta yleensä huomattavasti pidempi, pituudet ulottuvat jopa 20 m tienoille. nämä elementit toimivat sinällään varsinaisena laiturina ja elementit liitetäänkin toisiinsa joustavilla kumipulttiliitoksilla. Elementtien leveys on yleensä 2,4 metristä ylöspäin. Kansi voidaan jättää betonipinnalle tai se voidaan verhota puulla. Painoa yleensä ko elementeillä on 12-20 tn. Muita raskasponttoonilaitureita ovat myös normaalia pienvenelaituria järeämmät putkiponttoonilaiturit, joissa ponttoonit on joko terästä tai polyeteeniä ja runko yleensä joko terästä tai teräksen ja puun yhdistelmää. PutkiponttoonitTeräsputkiponttooni Muoviputkiponttooni Muoviponttooni Rantakettingit ja -jousetRantakettingit kiinnitetää maatukeen ja viedään siitä käyntisillan alitse ristiin laiturin päähän. Tukevat käyntisillan niveliä, auttavat laiturin rannanpuoleista päätä pysymään pyörällistä käyntisiltaa käytettäessä paremmin kohdallaan. Maatuki toimii rantakettinkien välityksellä maanpuoleisena ankkurina. Rantakettinkijouset Sijoitetaan maatuelle toimimaan "sulakkeina" talvella tapahtuvaa jään noususta tai laskusta johtuvaa etäisyyden muutoksen aiheuttamia kuormituksia vastaan. Oikein asennettuna estävät em syystä tapahtuvat vauriot sekä maatuelle sekä laituriin. Kesällä jousilla ei ole merkitystä mihinkään. TasapainotusMikä tahansa epätasainen kuormitus näkyy kelluvassa rakenteessa veden ollessa vieressä joka hetki "vatupassina". Tilanne voidaan hoitaa lisäämällä nostetta kuormituksen puolelle tai lisäpainoilla vastakkaiselta puolelta. Apuponttooni VeneaisatKäytetään myös nimitystä Venepuomit. Kaikki markkinoilla olevat venepuomit on valmistettu teräksestä. Ulkopäässä on kellukkeena jonkinlainen puomiponttooni. Ponttoonin koko tai lukumäärä muodostuu kantavuustarpeesta. Yksirunkoisen puomin ponttoonin kantavuus on n 60-100 kg. Pälläkäveltävän puomin ponttoonin kantavuus tulee olla jo 200-600 kg ratkaisusta riippuen. |