Laiturityypin valintaVarhaiset kelluvat laituriratkaisut olivat eräänlaisia puuarkkuponttoonilaitureita. Suomessa kelluvat laiturit saivat varsinaisesti jalansijaa julkisissa kohteissa vasta 70-luvun loppupuolella. Tietysti paras suoja satamalle saadaan raskaalla, kivistä tehdyllä aallonmurtajalla, mutta ellei avoin selkä ylitä 4 km kohtuullinen suojaus voidaan hoitaa raskasponttoonilaitureilla, jolloin sopiva elementtikoko 0n vähintään pituudeltaan n 15-20 m ja leveys n 3 m, painoa kullakin elementillä tulisi olla n 16-20 tn. Toki myös asianmukainen ankkurointi on oleellinen asia. Jos avoin selkä alkaa lähennellä kahta kilometriä jonkinlainen suoja satamalle on rakennettava. Vaikka laiturit saataisiin kestämään ilman suojausta niin niihin kiinnitettävät veneet vaativat kuitenkin kunnollisen aallonvaimennuksen.
Venelaiturin minimileveys on 2,4 m, kansikorkeus n 50-60 cm. ja kantavuus n 140 kg/m2, Neliökantavuutta oleellisempi kuitenkin on ns reunakantavuus, joka saavutetaan parhaiten putkiponttooneilla. Tasokkaissa satamissa, joissa laiturille on sijoitettuna esim vesi/sähkö/valopisteitä laiturin leveys saisi olla 3 m. Mahdollisissa laivalaitureissa leveys, kantavuus ja kansikorkeus on määriteltävä erikseen. Mikäli kansikorkeutta halutaan nostaa, samalla on leveyttä kasvatettava riittävän vakavuuden säilyttämiseksi, Laiturityypin valinnassa on syytä huomioida myös elinkaaren loppupäässä syntyvät hävittämiskustannukset. Niitä voidaan arvioida valikosta löytyvän taulukon avulla. |